Gå videre til hovedindholdet

Sandheden om ægteskab

 I dag vil vi tale om et meget interessant Jeg tror, at mange mennesker har meget at lære. For det, der sker er... Livet er fyldt med lærdom, så ville vi ikke være i stand til, os alle, mens vi vokser og mens vi er unge... Drømmen er, en dag vil jeg blive gift. Hvis det er en kvinde vil hun sige, manden ville sige, en dag vil jeg få en prinsesse Vi skal vide, at hele denne tankegang...

Og vi skal tænke nøje på, grunden er, at den beslutning vil om hvorvidt vi kommer til at føre et liv med glæde, beslutningen omkring ægteskab er langt de vigtigste... Indenfor ens sociale omgangskreds Så det er vigtigt for os at vide, hvad Profeten Muhammad fred være med ham... 

Aller først siger han, en kvinde Nogle af disse grunde er...

Hun kan enten ægtes på grund af hendes formue. Nogle gange ser de på statussen i samfundet, høj status i samfundet. Prestigefyldte mennesker! Nogle gange ser de på udseendet. Denne person, og noget som mennesker ser på, hvilket er Så Profeten fred være med ham siger....

Bliv succesfulde ved at vælge den, og det er derfor Profeten fred være med ham, når nogen kommer til jer med et ægteskabstilbud, såvel som religionen, så vær ikke uenige... Hvis ikke i giver dem tilladelse, fitna og fasad...

Hvad er Fitna og Fasad på jorden? Fitna betyder:

Vanskeligheder, katastrofer. Så dette er lærdommen fra Profeten fred være med ham, vi har ikke brug for at afvise... Nogle folk vil afvise det, kun fordi kun fordi de havde et problem, og deres datter skal lide. 

De går glip af gode frierer, at blive ægtet med en god at jage en nål i en høstak. Måske ikke så svært som det, men for mange folk og nogle gange er det meget, meget risikabelt, på samme måde så tror vi, at vi har en god mand. Og senere viser det sig, at de ikke så det er vigtigt for os, så snart vi har hovedmålet i vores liv burde være, vi har konstant brug for at være. Hvis det er tilfældet, så vil vi være i stand til, hvis mit hovedmål er at tilfredsstille min Skaber.

At være den bedste mand, den bedste hustru. At stå tidligt op om morgenen. 

At stå tidligt op om morgenen. At læse sent om natten. At sikre mig, at jeg har bedt, at sikre mig, at jeg har opfyldt mine pligter over for HAM. Såvel som mine pligter over for resten af mine familiemedlemmer. Alt det er en knyttet del af...

Min religion og det er at opfylde det, som min Almægtige har instrueret mig at opfylde. Og pga, det, når man ser på nogen der har karakter, god opførsel, de taler godt. De ved hvordan de skal få et budskab igennem. Når de vil sige noget, så væger de den bedste måde at få budskabet igennem. Man vil føre et langt lykkeligere liv, end at ægte en der er meget brat.

Ingen karakter, ingen god opførsel, ingen religion, osv. Vi har haft sager hvor man har folk der samler deres hustruer op i natklubber.

Det siges, at det er præcis der hvor de efterlader dem. Vi beder Allah om at beskytte os (Ameen) det betyder... De samler nogen op i natklubben for hvor godt deres ben så ud... Eller feks, hvor flot deres udseende var eller hvor smukt håret var... Den dag hvor de finder en med bedre ben, naudhubillah, eller bedre hår eller bedre udseende... Så dropper de denne og går videre til den næste. 

Det var ikke en korrekt måde at se efter en hustru. Hvorimod, vi har brug for at blive introduceret med nogen med den yderste værdighed og respekt. Hvordan kan det være, at Islam lærer os introduktionen?

Så at vi kan beskytte kvinde  fra at blive afpresset...

Fra den blåøjethed, som hun måske er ved at falde ind i, og fra at blive brug og misbrugt. Man finder en person bag ens forældres ryg. De udvikler en forbindelse med nogen og de forsætter, denne person er blændet af kærlighed. Vi kender endda det engelske udtryk: Kærligheden er blind. Englænderne har sagt det, kærligheden er blind, Islam siger det samme.

Hadithen fra Profeten fred være med ham siger, kærligheden kan ikke blot gøre dig blind, men også gøre dig døv og stum på samme tid. Hvilket betyder, at du ikke vil forstå noget, fordi det er kærlighed. De kommer til dig med deres gaver, deres smukke ord. De viser dig kun hvad de ønsker at vise dig. Og det der sker i processen, vi har tendens til at tro, at det er dem.

Vi har endnu ikke boet med ham. Vi kender ikke engang deres familie, vi ved ikke hvad deres familie synes om ham. Vi ved ikke hvad vennerne synes om dem. Og det er derfor, at introduktionen var forkert, i den forstand at... Vi har endnu ikke forstået personen som helhed og vi er så forelsket i dem, at vi ikke kan vente med t blive gift. Så vi tror, lad os blive gift! Vi lægger pres på vores forældre og alt muligt, lad os antage, at det skete...

Og vi endte med at blive gift dagen efter, hvis ikke den første. Så klager vi allerede, dette er ikke den samme person jeg ægtede!

Dette er ikke den samme person, se på ham. Han er vulgær! Nej, han er den samme person. Men han har ikke vist dig det, som han ikke ønskede at du skulle se, før ægteskabet. For han havde brug for dig i sit verdensbillede. Nu når du er i hans verdensbillede, så er det forbi. Du er fortabt. Må Allah beskytte os, ingen er fortabt. Vi har alle endnu en mulighed, men lad os ikke gentage fejlene. 

Og lad os ikke forsætte på den måde. grunden er, at vi har fået lært, at introduktionen skal ske med respekt. Og når den sker med respekt, så skal de ældre vide det. Nogen, eller en eller anden mand, skal vide det og de skal godkende det. 

I den forstand, at de skal vejlede os, før man falder hovedkulds og bliver forelsker i nogen. Så har man brug for at kende deres karakter og opførsel og man skal have været igennem... En kategori, hvor du kunne have sagt nej. Uden at det forvolder dig skade.

Og uden at du føler, Åh, jeg har mistet så meget! Denne person er min fjende... Fordi de fortæller mig nej, og den anden person er min fjende, fordi de fortæller mig Nej. Vi ønsker ikke den slags opførsel og derfor beskytter vi især kvinder fra begyndelsen. Nogle gange ved jeg, at verden prædiker friheder osv. Nogle gange bruges ordet frihed til, at smide os i skralden.

Og vi indser det ikke. Vi forstår det ikke. Nogle gange bruges ordet frihed i virkeligheden til at slavebinde os. Vi indser det ikke.

Nogle gange anvendes det korrekt, hvor vi er, for at være ærlig, hvor vi skal praktisere vores friheder. Så vi har brug for at vide, hvilken slags beslutning skal vi tage, for den type person, som vi skal ægtes med? Når du engang har ægtet dig med den rette person, så spørg dig selv...

Faktisk, inden ægteskabet. Passer denne person til at være moderen til mine børn? 

Passer denne person til at være en far til de børn jeg forventer at få? Bliver de rollemodeller? hvis det er tilfældet, så vi den måde taler til mig, være med respekt. De vil overveje mig, og værdsætte hvad end jeg har at sige, vil blive højt agtet. Hvis de skal rette mig, så vil de gøre det med alskens kærlighed. De vil gøre det med så meget godhed og venlighed. Når de går sammen med mig, så vil de ikke vanære mig offentligt.

De vil være folk der ser tingene, som jeg ser tingene. På samme tid, som jeg sagde, hvis de skal rette mig, så skal det være på en spiselig og acceptabel måde. Det bliver fordøjet på et let måde. Hvad vi også har brug for at indse er, at manden og hustruen, mange gange... Djævlen forsøger at adskille dem. Rive dem i stykker. For ingen grund overhovedet. Nogle gange er det fordi... Vi bliver utålmodige over for hinanden. Vi bor med hinanden.

Det er derfor Profeten fred være med ham, siger...

Hvis i gerne vil kende til de bedste iblandt jer, så er det ham, som er bedst for sin hustru og sine familiemedlemmer. Det samme gælder kvinden, hende, som er bedst over for sin mand og sine familiemedlemmer. Hvis din mand eller din hustru eller dine familiemedlemmer, kan bære vidne...

At du er en meget god person, så er du sandelig god, fordi du bor med dem 24/7. Hvad betyder det, hvis dine naboer og kolleger og andre tænker, wow, sikke en flot mand, sikke en dejlig person han er! Det er fordi, når du tager på arbejde, så smiler du. Fordi du bliver betalt for at smile. Du arbejder så godt, du er så venlig over for dine chefer og alle andre, fordi du bliver betalt for at gøre det. Nogle hustruer ville ikke have noget imod, at betale deres mænd for at se det smil. For nogle gange smiler vi ikke. Vi kommer ind i hjemmet...

Vi kaster det hele den ene side, vi sætter os foran tv´et med vores aviser...

Og der bliver talt til os og vi siger bare, Mmm, ja.. mmm ja...

Indtil de spørger os, er du en tåbe? Og du siger, mmm, ja... Dette er nogle gange den opførsel vi har. Vi ved ikke engang hvad de siger og alligevel... En eller anden ringer til dig fra arbejdet og der er fuld koncentration ved opkaldet. Hvad er det for noget? Er dette ikke et dobbeltmoralsk forhold? Har vi ikke forstået, at vi arbejder for at nyde vores liv, vores ægteskabelige liv?

Vi er ikke gift for at nyde vores arbejdsliv. Folk har vendt det om.

Så hvis dit arbejde er inde og forstyrre dit ægteskab. Så burde du hellere forlade dit arbejde, end at afslutte dit ægteskab. Det skal vi vide. For hvis vi skal forlade vores ægteskaber for at få vores arbejde til at fungere... Så vil vi end e med at ende ethvert ægteskab vi er i, ingen ønsker at blive gift med en person, der er gift med sit job. Vi beder Den Almægtige om at skænke os forståelse (Ameen)

Det punkt jeg tager op er, at nogle folk prioriterer forkert. Og de ender med at prioritere det, som ikke burde være helt øverst. Og over alle de ting, som burde være helt øverst. Og af denne grund bliver børn negaligeret. Hustruer er negligeret, somme tider er mænd negligeret.

Måden vi tiltaler dem på, er langt værre end når vi tiltaler andre.

Nogle gange, som jeg sagde, på arbejdet kan vi tale så roligt, så venligt over for alle, men når vi kommer hjem... Pludselig har vi et sådan ansigt, alle er i vild forvirring, alle løber rundt. Ingen ønsker at sidde med os, vi ønsker ikke at side med nogen. Når vi sidder ved bordet så rynker vi på panden. Og ser på folk som de mest barkse mennesker. Men på arbejdet, selv pigen der er kommet med teen til os... Tak, mange tak, åh det var så sødt af dig. Kan du ikke sige det til din egen hustru?

Mange tak, det var så sødt af dig. Disse eksempler kan forsætte i lange baner. 

Men spørgsmålet der rejses er, at vi skal bestræbe os, på at prøve at opbygge forholdet. Forhold opbygges, de sker ikke bare. De opbygges. Det er ligesom en lille plante, man har frøet, jo mere du vandet det, jo bedre vil det vokse. Nogle gange tilføjer man noget gødning, så vil man se, at den vokser bedre. Frugten fra den vil blive...

Eller vil være af en langt bedre kvalitet. Så man skal vide, på samme måde man er klar til at gøde der...

Nogle gange en lille rose kan udrette en masse, en masse positivt. Indenfor hjemmet, men alligevel har vi aldrig nogensinde gjort det. Folk vil nogle gange købe chokolader og gaver for andre! Som ikke engang er beslægtet med dem. Alligevel for deres egne familiemedlemmer har de ikke engang købt en enkel rose.

Ej heller har de købt en lille gave. Ej heller har de haft en overraskelse til dem. Hvorfor?

Der er der forholdet går i stykker. Især i dag, i tv´ets tidsalder... I internettets tidsalder, hvor folk ser andre folk leve. Nogle gange selv på tv-boksen og de ser hvordan andre måske er lykkelige. De har tendens til at sammenligne på en forkert måde. Det er forkert at sammenligne. Det er faktisk...

Det er næsten skadeligt at sammenligne ens ægteskab med dem, som over for dig, ser lykkeligere ud end dig. Men folk gør det og når de gør det.. I det mindste skal vi vide, lad os gøre vores bedste i at udviklen en sådan stærkt forhold..

At de åbent kan diskutere tingene med os på en respektabel måde.

Hør, det er her du begår en fejl, det er her, at jeg synes du bliver nødt til at rette op. Og få det ikke dårligt over det, tage imod det. Nogle mænd synes ikke om at blive rettet, og det samme gælder nogle kvinder... Og dette er mand og hustru, vi skal være de aller tætteste og alligevel kan vi ikke engang kommunikere?

Hvis det er tilfældet, så er vi forkert på den. 

Så har vi mænd der truer og forsætter med at true. Hvad siger de? Nej, nej, nej! hvis du siger sådan, så sender jeg dig hjem! Hvilken type forhold forventer vi der? Hun har ret til at femhæve det. Og du har brug for at tænke over det. Dette er den tætteste person, der fortæller dig... Jeg tror at du har behov for opmærksomhed. Og hvis de virkelig synes det... Så har du måske virkelig brug for den opmærksomhed. Eller, du må engagere dig i samtale og overbevise dem om, hvorfor du ikke har brug for den.

Men du skal ikke bare kaste kommandoer ud. Jeg har ikke engang tid! Jeg har ikke tid til at tale med dig!

Når weekenden kommer, så sidder vi med vores venner. Hvorfor blev du så gift?

Du har en hustru, du har børn. Disse er din første orden blandt venner. Det er den meste intime cirkel. Hvis du ikke er forberedt på at bruge tid med dem... Hvordan kan du så forvente at ægteskabet kommer til at fungere? jeg synes vi har sagt nok for i dag. Alt dette er selvfølgelig stof til eftertanke. Hvad end vi har sagt...

Gælder først mig og derefter alle andre. Ideen her er at man på en gang gør sig selv opmærksom.

på dette smukke forhold mellem mand og hustru. Dette er kun toppen af isbjerget. Må vi få en anden mulighed en anden gang. At kommer lidt videre. Indtil da, As-sallamu alaykum wa rahmatullahi wa barakatuhu. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Hver dag er valentins dag i islam

 Allahu Akbar. Somme tider ser man, at en ægtefælle måske køber en gave til en... Og du siger, hvad med min? Hvor er min? Valentins Dag for os er hver dag, året rundt. Valentins Dag, hver dag, året rundt, hvilket betyder... Vi mener ikke Sankt Valentin osv, men det at udtrykke kærlighed burde ikke kun være på en bestemt dag... Men jeg kender til Muslimer, hvis ægteskaber er gået i stykker... Fordi manden ikke har hentet en rose eller blomst eller gave til hustruen, på Valentins dag. Muslimer! Ægteskaber gået i stykker Valentins dag.  Valentins dag? Jeg vil ud af det!  Jeg vil ud af det, alle mine veninder fik blomster, jeg fik ingenting! Jeg vil ud af det, færdig, for dårligt. Hvordan vil jeg vise ansigt over for mine veninder? Min søster, du behøver ikke at vise ansigt. Et ægteskab som virker, er ikke et ægteskab som udstilles på Facebook. For mange af dem, så går det faktisk ikke. Det er derfor, at de skal vise det på Facebook. Hvis det går med din, så har du travlt med at få det til

Et stort pres Profetens fred være med ham ansvar

 Kan i huske hvordan Profeten fred være med ham var super-bekymret over... De kristne der ikke accepterede (Islam) I bliver nød til at forstå noget, enhver profet føler sig presset, enhver Profet (as) føler pres, fordi han ved at hvis folk ikke accepterer, hvad kommer der så? Allahs straf - og det er folk han elsker, hvis ikke han elsker dem så kan han ikke være deres Profet... Profeterne elskede deres folk mere end nogen andre, selv ikke-muslimerne, de elskede dem... Profeten fred være med ham elsker dem ham giver Da´wah til selvom de hader ham, han hader dem ikke... Han hader dem ikke - Man kan ikke hade dem, drage omsorg for dem og bede for dem og give dem da´wah...  Da´wah er den ultimative handling af kærlighed og bekymring for nogen, så Budbringerne har kærlighed til deres folk, men Profeten fred være med ham forstå at den da´wah han giver, ikke kun er for Quraish-stammen, og hvis ikke disse mennesker accepterer så er konsekvenserne ikke kun begrænset til dem... For efter ham, hv

Sandheden om ægteskab

 I dag vil vi tale om et meget interessant emne og det er forholdet mellem mand og hustru. Jeg tror, at mange mennesker har meget at lære, for det, der sker er... Livet er fyldt med lærdom, hvis ikke vi lærer... Så ville vi ikke være i stand til, at føre et liv, som er frugtbart. Os alle, mens vi vokser og mens vi er unge og stadig vokser, så har vi en drøm. Drømmen er, en dag vil jeg blive gift, en dag vil jeg gøre sådan. Hvis det er en kvinde vil hun sige, en dag vil jeg blive gift med sådan og sådan en prins. Manden ville sige, en dag vil jeg få en prinsesse og der vil ske det og den slags person... Vi skal vide, at hele denne tankegang har brug for at blive tøjlet. Og vi skal tænke nøje på, hvad slags person vi vil ægtes med. Grunden er, at den beslutning vil bestemme resten af vores liv. Om hvorvidt vi kommer til at føre et liv med glæde eller et liv med undergang. Beslutninger omkring ægteskab er langt de vigtigste beslutninger overhovedet, som man kan træffe. Indenfor ens social